Ewald Palmetshofer
70 years later. The young woman is now an old woman. Her daughter finds her on the floor in the kitchen. She has fallen. She is very upset. An ambulance is called.
And the doctors and nurses are meeting in the hospital, and 70 years ago there was a military court martial and a year later a people's court. And a young woman is taken away. "Not unattractive", write the newspapers, "but unrepentant".
And while the daughter brings flowers to her father's grave, the young granddaughter collects the men like butterflies or stamps, the public prosecutor collects statement after statement, the people gather to sit in judgement, apples are picked from the ground in the field and the judge reads out his verdict. And a daughter mourns her father and a strange father mourns his son.
Between past and present, between prison and court, kitchen, bed and hospital, Palmetshofer's generational drama uses highly artificial and rhythmic language to examine the lives of three women. It is a polymorphous remembrance, a trial, a judgement, and tells of the hopeless entanglement of three generations in a web of guilt and love.
Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /export/SixCMS/custom_classes/StageData.php on line 19
Die Rheinpfalz, 28.09.2015
Die Sprache ist wie immer bei Palmetshofer von kunstvoller Einfachheit, kürzelhaft poetisch durch angebrochene Sätze und ungewohnte Wortstellungen, ein jambisches Stakkato, zögerlich und dringlich zugleich, eine Getriebenheit auch beim Unausgesprochenen.
Der Standard, 16.12.2014Das jüngste Stück des Oberösterreichers Ewald Palmetshofer wühlt den Boden der Geschichte auf.
Schweiz am Wochenende, 25.03.2017Ewald Palmetshofers Text (...) ist ein Aufruf die gemütlichen Polster der Alten zu durchstoßen.
nachtkritik.de, 23.03.2017Es ist tatsächlich wie in der »Orestie« – die Geschichte jagt die Generationen. Diese Überlagerungen von Zeit und Schuldigkeiten hat Palmetshofer ungemein genau und überzeugend konstruiert.
Theater Heute, Februar 2015
Diese flexible alltagsnahe Kunstsprache lässt sich mit schnellerem Tempo zu monolithischen Emotionsblöcken gießen oder in Wortsturzbäche formen, die alles wegreißen, was sich ihnen in den Weg stellt.