Nuran David Calis

Mölln 92/22
Dokutheater
Auftragsarbeit für das Schauspiel Köln
3-5 Darsteller:innen
UA: 08.04.2022 · Bühnen der Stadt Köln · Directed by: Nuran David Calis
2022 marked thirty years since the arson attack on the Arslan family home in Mölln. The right-wing extremists killed three people: grandmother Bahide Arslan, her ten-year-old granddaughter Yeliz Arslan, and fourteen-year-old cousin Ayse Yilmaz, who was visiting from Turkey. In the early 1990s - at a time when immigrants were still called "guest workers" and "asylum seekers" - the attack in Mölln was not an isolated incident. Right-wing extremists raged publicly and with onlookers cheering them on; in Hoyerswerda, Rostock or Solingen. The documentary piece MÖLLN 92/22 is dedicated to the history of the Arslan and Yilmaz families through conversations and interviews. The long-gone Federal Repulbic of (West) Germany is told from the perspective of the immigrants and those affected by racism. A perspective that has so far hardly been included in German active historiography. The production MÖLLN 92/22 opens the space for this discursive discussion with artistic means. A line is drawn between then and now, within which it becomes clear that right-wing radical structures and racism are still lethal. (Announcement of the Schauspiel Köln)

Kritiken

Mölln 92/22

taz

Ein dokumentarisches Stück, das kein kathartisches Wohlbefinden beim Publikum auslöst, sondern es mit unangenehmen, aber wichtigen Wahrheiten und Fragen nach Hause schickt.

Nachtkritik

Die kunstvolle Kunstlosigkeit solcher Abende, mit denen sich das Kölner Schauspiel lautstartk in gesellschaftliche Kontroversen einmischt, hat immer ihren Umschlagspunkt am Ende: (…) 'Und was ist denn jetzt die Lösung?' Die Antwort: 'Den Wert der Frage, den Wert des Konfliktes anerkennen'.

Theater der Zeit

MÖLLN 92/22 ist ein Abend voller Menschlichkeit und Wärme, aber ohne falsches Versöhnungskuscheln.