A place on the edge to somewhere. Erika sometimes goes to the old school director to look after him. His son lives in the city, he can not take care of his father. That's what Erika does. On the weekend she works temporarily in a bar. She pays her own way, barely. When the son comes to check on things, in the country which is slowly dying, it becomes clear that the three of them were very close, many years ago. The old man, however, has settled in with his desire for death, the young man is settled in his city. Only Erika is still looking for a warmth that makes herself melt, that makes her be able to speak, to tell stories. Because the animals do not speak. (Ewald Palmetshofer)
tier. man wird doch bitte unterschicht emerged as part of the drama scholarship of the culture circle of the German Economy in 2009 in cooperation with the Staatsschauspiel Dresden.
"Palmetshofer has captured a village horror show in a highly musical language: a richly varied, iambic sounding and singing; A sound image that you have to recite aloud to hear its insidious backdrop. "(Theaterheute)
"This is a wicked, sharp piece of language- and society criticism, one which does not act as if it is a piece language- and society criticism on the stage." (Frankfurter Rundschau)
"Ewald Palmetshofer's text is also a wonderful text for reading; with it the young author once again proves his enormous linguistic power and his multi-layered, dissecting, and provocative thinking." (Nachtkritik)
Ewald Palmetshofer
tier.
man wird doch bitte unterschicht
man wird doch bitte unterschicht
Auftragsarbeit für das Staatstheater Dresden im Rahmen des Dramatikerpreises des Kulturkreises der deutschen Wirtschaft 2008. Mit freundlicher Unterstützung der Friedrich-Stiftung
3 D, 4 H
UA: 11.09.2010 · Staatsschauspiel Dresden · Directed by: Simone Blattner
Translated into: Czech, Spanish, Swedish
tier. man wird doch bitte unterschicht
Frankfurter Rundschau, 13.09.2010, Dirk Pilz
Frankfurter Rundschau, 13.09.2010, Dirk Pilz
Es ist ein böses, scharfes Stück Sprach-, und Gesellschaftskritik, das nicht so tut, als ließe sich von der Bühne herab geradewegs Sprach- und Gesellschaftskritik betreiben.
nachtkritik, 12.09.2010Ewald Palmetshofers Text, [...] ist auch ein wunderbarer Lesetext, mit dem der junge Autor ein weiteres Mal seine enorme Sprachkraft, sein vielschichtiges, sezierendes und provozierendes Denken unter Beweis stellt.
Berliner Zeitung, 14.09.2010Es ist ein böses, scharfes Stück Sprach-, und Gesellschaftskritik, das nicht so tut, als ließe sich von der Bühne herab geradewegs Sprach- und Gesellschaftskritik betreiben.
Spiegel Online, 02.05.2011Andere Stückeschreiber lieben die Sprache, Ewald Palmetshofer misstraut ihr; andere Stückeschreiber spielen mit der Sprache, Ewald Palmetshofer kämpft mit ihr.