Gerhard Meister

Wir reden über Polke, das sieht man doch!
Auftragsarbeit für das Landestheater Bregenz
Auftragsarbeit für das Landestheater Bregenz
ad libitum
UA: 06.11.2021 · Landestheater Bregenz · Directed by: Bérénice Hebenstreit
People talk about art - about what makes an artist, what he does and how his work relates to society. The great Sigmar Polke dealt with these questions throughout his entire artistic life. Always reflecting. Often ironical. And: always with the creative intransigence of a revolutionary.
With his work, he researched what art is, what art can do. As Artifex Doctus, he had a broad art-historical horizon. But as a universally interested person, he also dealt with the physics of colours and optical effects in a very concrete way, investigating the material basis of art and thus the spirit that lies within it. And, of course, Polke was also: the mischievous educated bourgeois who flatly rejected the established art establishment, made fun of it - and was all the more loved and revered for it by those he so ridiculed.
With Wir reden über Polke, das sieht man doch! (We're talking about Polke, can't you tell?), Gerhard Meister attempts to approach through Sigmar Polke the concept of art as well as the concrete significance of art for our lives and existence: with an open heart and the sense of sight that unites theatre and visual art.
There are countless reasons to engage with the artist-man and his creative spirit at any time. In 2021 Polke would have turned 80 - we are happy to take this as an opportunity to do just that in our current season! (Announcement Landestheater Bregenz)

Kritiken

Wir reden über Polke, das sieht man doch!

KulturZeitschrift online

Diesen mitreißenden Text von Gerhard Meister, der am Ende kein Ergebnis liefert und ein abschließendes Fazit verweigert, als Uraufführung in Bregenz erlebbar gemacht zu haben, ist ein großer Wurf und allen, die Theater auf hohem Niveau schätzen, ist der Besuch dringend angeraten. […]

APA

Gerhard Meister lässt es sich […] nicht nehmen, Pointen über den Theaterbetrieb zu platzieren, ganz wie Polke zeitlebens seine Spiele mit der Kunstwelt getrieben hat. […]
Die Inszenierung macht jedenfalls neugierig auf Sigmar Polke und unterhält. […] Wer also einen der spannendsten Künstler der Nachkriegszeit kennenlernen will, der gehe ins Theater, nicht ins Museum.