Everything starts out so well. You wake up, and the sun is shining. You notice that you can fly like a bee. So you do it. You fly out of the children’s bedroom into the summer sky – right into a big red flower. Heavenly. Then suddenly everything is gone. Because now you’re on Level 2! You have to get to school on time. Get dressed on your own. Eat breakfast alone. Just avoid waking up the parents. And when you’ve just about made it, you trip over an empty beer bottle. Dad starts to yell, and then mum. Now run as fast as you can! Open and close the front door. You did it. Now you’re on Level 3. School. Is life just a game? And if so, what is there to win?
“Schimmelpfennig has often flirted with the fantastical, and it enters into a perfect symbiosis with the common place. It only takes a little trickery. The boy’s life is turned into a computer game in which he can turn himself into a bee. (…) This is how Schimmelpfennig exaggerates the experiences of the boy into something like a fairy tale, into something poetic, and yet still speaks very concretely of real problems." (Nachtkritik on the world premiere at the Consol Theater Gelsenkirchen)
Roland Schimmelpfennig
Die Biene im Kopf
Auftragsarbeit für die Kunststiftung NRW und das Consoltheater Gelsenkirchen
Für Kinder ab 5 Jahren
3 Darsteller, 3 Darsteller
UA: 06.11.2016 · Consoltheater · Directed by: Andrea Kramer
Translated into: English, Russian, Spanish
Biene im Kopf
Westdeutsche Allgemeine Zeitung, 08.11.2016
Westdeutsche Allgemeine Zeitung, 08.11.2016
Die Gedanken sind frei: Diese so schlichte wie zeitlose Botschaft transportiert der Autor auf wundersamem Wege. Denn geschrieben ist das Stück konsequent in der zweiten Person („Du wachst auf, und du denkst, du kannst fliegen“) und wirkt beinahe wie eine einzige Regieanweisung. e.
Südwest Presse, 08.11.2016Das Kinderstück hatte im Podium des Theaters Ulm Premiere, und man hörte bei der Aufführung gelegentlich kleine Zuschauer lachen.
nachtkritik, 07.11.2016Ein derart leichtes, spielerisches und dabei doch immer auch tiefgründiges Stück hat man schon länger nicht mehr von ihm gesehen. Auf der anderen Seite sind die Dichte seiner Sprache und die Offenheit seines erzählerischen Ansatzes ideal für ein experimentelles Kindertheater.