Maxim Biller

Kanalratten
1 D, 6 H
frei zur UA
Dinner at the home of the influential journalist Hennig Hofman and his wife Anna, in honour of Joe Karpeles, the writer and journalist who emigrated to Israel eight years ago and has just returned to Germany. Among the many guests from the cultural in-crowd are Herschel Girsch, director of the Jewish museum, and prince of poets Samuel Dinter from East Berlin. Henning Hofman, ruthless and subtle, likes using his power as a writer and opinion-maker. Thus far, he has managed to screw everyone over. After all, it was he who forced KZ-survivor Samuel Dinter to publicly confess in his newspaper to having been a member of the Waffen-SS. And he is also aware of Herschel Girsch stealing exhibits from the Jewish museum to auction them off at Sotheby’s. Only Anna he loves with all his heart and wants to have a baby with. But Anna still loves Joe Karpeles. They used to be a couple and were to have a baby, but had an abortion because of a suspected severe congenital disease. So, they are all entangled in a web of deep love and eternal hatred, depending on brittle friendships and the small and big favours of the art scene. They ridicule each other and then reconcile, accuse and natter. When Girsch, provoked by Hofman, eventually bites into his wine glass and pulls a letter opener stolen from Theodor Herzl out of his pocket, a big showdown takes place. In the end, no one is in control of their senses or even of their life anymore.

Journal

Maxim Biller

Samuel Finzi und das Ensemble des Deutschen Theaters Berlin lesen aus dem Theaterstück KANALRATTEN von Maxim Biller

06.01.2020
Maxim Billers politisches Theaterstück KANALRATTEN wird in einer szenischen Lesung mit Samuel Finzi und Ensemble am 7. Januar 2020 in den Kammerspielen des Deutschen Theaters in Berlin vorgestellt. In seinem Stück wirft der Autor einen scharfen Blick auf die Kulturschickeria, deren Mitglieder sich um einen einflussreichen Journalisten versammeln. Das Theaterstück ist zur ... mehr

Kritiken

Kanalratten

TAZ

Maxim Billers „Kanalratten“ zeigen noch einmal sehr scharf die diametralen Auswirkungen von Holocaust, aber auch generell von Diskriminierungsgeschichte auf Täter und Opfer: Während die Juden nicht loskommen vom Jüdischsein, unfreiwillig und doch tragisch bewusst immer wieder darauf reduziert werden, können die Täterkinder sorglos bis zynisch mit Identitäten, auch den eigenen, herumspielen.

Frankfurter Allgemeine Zeitung

So entsteht in kürzester Zeit ein komplexes und im dialogischen Schlagabtausch brillant gezeichnetes Beziehungs- und Machtgeflecht, in dem die Juden unter den Figuren immerzu um ihr Jüdischsein kreisen [...]. All das ist so interessant und dabei so unterhaltsam, so leicht und so schwer zugleich, dass man sich nicht nur fragt, warum Maxim Biller nicht viel öfter Theaterstücke schreibt, sondern natürlich auch, warum "Kanalratten" in all den Jahren nicht aufgeführt wurde.