Caren Jeß

Ave Joost
Auftragsarbeit für das Staatstheater Nürnberg
1 D, 3 H
UA: 14.03.2024 · Staatstheater Nürnberg · Directed by: Branko Janack
Three men shoot JUST FOR FUN in an old dairy ruin. With schnapps and a self-made shooting figure. Marcus is Bastl's father and likes to have everything under control. Even Bastl, because otherwise he makes the wrong decisions. And Joost, because he's a really messed-up existence on speed. So the shooting fits quite well. Because it needs clear rules. It's just a shame that Malin also likes to roam the ruins. She's about 14 and has a thing for lost places, which give her the weirdest ideas for fantasy stories. Joost is supposed to chase her away. In vain. Malin meets him completely fearlessly. And even more. With her exaggerated seriousness, she uncovers an unexpected gentleness in Joost.
Caren Jeß allows a strange friendship to grow on the fertile ground of heated male conversations, a friendship that is as fragile as it is fleeting. When Markus and Bastl find out that Joost didn't chase Malin away, they become suspicious. It's hard to trust someone like Joost that his interest is purely platonic. It doesn't seem fair - for the moment - because the happiness of this bizarre encounter weaves itself into the undergrowth of unwashed hair like a ray of sunshine. Faith, love, hope. There are brief flashes of the kind of person Joost could have become if his life hadn't gone completely wrong.
"The right, the left, the centre strand. Your hair in my hands. The right, the left, the centre strand. Faith, love, hope, these three, feel how they slide into each other, faith, love, hope, these three, where have they been for so long? Where have you been, what have you been doing all this time? Faith, love, hope, say, where have you been?"
Translated into: Französisch

Journal

Caren Jeß

Wo ist Trost? – AVE JOOST von Caren Jeß am Staatstheater Nürnberg

19.03.2024
AVE JOOST von Caren Jeß ist eine Liebeserklärung. An einen verwahrlosten Mann, der für kurze Momente eine Form von Glück erfährt, die Speed, Fentanyl und elektronisch wummernder Hardcore fast schon unmöglich gemacht haben. Er begegnet der blutjungen Malin. Wie selbstverständlich flicht sie ihn mit in ihre Fantasiewelt ein. Irgendwann lässt ... mehr

Kritiken

Ave Joost

Theater heute, Mai 2024

Vermutlich - vermutlich! - ist Caren Jeß die E.T.A. Hoffmann des 21. Jahrhunderts: schauerromantische Gesellschaftsanalytikerin in den fantastischen Hallräumen und Erzählschlaufen der Gegenwart. Dabei mit viel originellem Humor: Dem Nürnberger Staatstheater, das ein Auftragswerk zum Thema Klassismus wollte, hat sie "Ave Joost" geschenkt. Nimm das! (Franz Wille)

Süddeutsche Zeitung, 16.3.2024

Die 39-Jährige, geboren in Eckernförde an der Ostsee, ist eine versierte Sprachkünstlerin, ja,wirklich eine Sprachkomponistin, hochmusikalisch, formbewusst und dabei sehr klug, komisch und originell. (Christine Dössel)

Nürnberger Nachrichten, 15.3.2024

Und doch kommt es zwischen Malin und Joost zu einer unendlich zarten, fast unausgesprochenen Liebesbeziehung, deren Unmöglichkeit freilich über der Szene schwebt wie ein Felsbrocken, der gleich runterknallen und alle Hoffnung unter sich begraben wird. (Bernd Noack)