Moritz Franz Beichl

Effi, Ach, Effi Briest
Frei nach Fontane, frei von Fontane, mit fast keinem Satz von Fontane, wer braucht schon Fontane, wenn man Effi hat? Effi, Effi, Ach, Effi, Ach, Ach.
6 Darsteller
UA: 22.10.2022 · Bronski & Grünberg Theater · Directed by: Moritz Franz Beichl
It's 1894, it's crazy. We are at the beginning of the Wilhelminian era. A young lady from a good family has to be willing to marry and to give birth. Oh, Effi - and what about you? You are 17 years old and refuse to conform to this ideal. Your parents marry you off to your mother's ex-lover, Baron von Innstetten, who is 21 years older than you, and you move to the backwoods of Pomerania. Your parents are happy that you are now socially acceptable and that they can convert your old children's room into a hobby room. Instead of flirting in soirées and salons, you meet the dashing Major Crampas. Crampas is a passionate swashbuckler who rocks your world. Daughter, mother, lover, woman in society - you will have to try on all these roles in your short life - none of them really fits. Oh, Effi, oh, oh.
With Effi, Ach, Effi Briest, Moritz Franz Beichl has written a funny, empowering response to Fontane's classic novel. A queer, satirical look at toxic masculinity and a hymn to the outcasts of mainstream society. Beichl's Effi is jolted out of her passivity, braces herself against the social conventions of her time and shines so damn bright until her light goes out.

Journal

Moritz Franz Beichl

"[M]an darf ein bisschen weinen um Effi, aber auch lachen, am Ende sind zwei tot." – Neu im Programm: Moritz Beichls queer-feministische Komödienüberschreibung EFFI, ACH, EFFI BRIEST

31.01.2023
„Frei nach Fontane, frei von Fontane, mit fast keinem Satz von Fontane, wer braucht schon Fontane, wenn man Effi hat?“, so hat Moritz Beichl seine queer-feministische Komödienüberschreibung untertitelt. Word: Wer braucht schon Fontane, wenn man Effi hat? Die alte Geschichte – eine arrangierte, lieblose Ehe führt zu Betrug, führt zum Duell, führt zum tragischen Tod in Isolation und Einsamkeit – schon tausendmal gelesen, gesehen, gehört. Wer ... mehr

Kritiken

Effi, Ach, Effi Briest

Wiener Zeitung

Während andere Roman-Adaptionen anöden, die wenig mehr sind als inszenierte Hörspiele, stellt Moritz Franz Beichl in der Müllnergasse ein echtes Stück auf die kleine Bühne und inszeniert gleich selbst diesen Abend. Der ist frech, anstößig, bunt, bitter - und voller Poesie.

Kurier

Geglücktes Experiment!

Wiener Zeitung

Theater, wie Theater sein soll. Applaus, wie Applaus sein soll.