Roland Schimmelpfennig
Has it not? Are we still driven by a power that is not an external dictate but an inner one? What brings us together, drives two people for a short moment, for the length of one scene, into the arms of the other? To find what there? Comfort, confidence, power, freedom? Is there even love in the end, when love is made? In Roland Schimmelpfennig's treatment of the round dance, the figures become entangled in each other and take turns, and they all seem dangerously familiar. Sometimes they offer comfort, sometimes they give themselves, they are cynics, power-hungry and vulnerable. Victims and perpetrators - and sometimes both at the same time. It is an eternal dance. Only the music is different.
"It is striking how often Schimmelpfennig quotes war metaphors, how he draws disturbing pictures in which he reveals the sexual connotation of violence and destruction, playing with the seductive fascination of crossing borders. (...) Schimmelpfennig exposes male sexual fantasies and tells of men's fear of losing control. He describes clear situations of abuse of power and sexualised violence against women. But he also shows the ethical grey areas and their emotional ambivalences. (Ingoh Brux on Siebzehn Szenen aus der Dunkelheit in Theater heute Yearbook 2020)
Süddeutsche Zeitung
Schimmelpfennigs Qualität ist es, vieles im Vagen zu belassen - und doch Abgründe auszuleuchten und etwa fein die Blessuren abzustecken, die der Soldat im Kriegseinsatz erfahren hat. Dass dieser Abend grandios gerät, ist aber auch der exzellenten Inszenierung von Tina Lanik zu verdanken [...].
DeutschlandfunkDas Stück von Schimmelpfennig [ist] sehr stark und auch sehr differenziert. ... Wir haben diese Sexualität im Ziechen des Missbrauchs, aber es gibt eben auch die Sexualität, die im Zeichen der spätmodernen, individualisierten Gesellschaft reflekiert wird.
Deutschlandfunk KulturEs geht Roland Schimmelpfennig darum, mit der Vorlage in kritischen Austausch zu treten, nach den Motiven hinter den Motiven zu fragen: Was treibt die Figuren eigentlich an?
Südwest PresseSchimmelpfennig verpflanzt diesen Totentanz in die Gegenwart, zeigt heutige Heucheleien und Abhängigkeiten aus der Dunkelzone zwischen Freiheitsdrang, Dienstleistung und Missbrauch.