Ferdinand Schmalz

am beispiel der butter
Gewinnerstück des Retzhofer Dramapreises 2013
2 D, 3 H
UA: 02.03.2014 · Schauspiel Leipzig (Diskothek) · Directed by: Cilli Drexel
Adi is a rule breaker. He doles his staff ration of yoghurt out to passers by, feeds them with the milky white stuff. He is a thorn in the side for Hans from the state authority, and it makes the steely-eyed Jenny uncomfortable to see the village idyll tarnished. Adi disrupts structures. And Karina, the new young woman in the butter factory, still feels at ease by his side, too. Between the dairy, the pub and the den, those who defy the normalised space of village society are observed and punished. They have to go. They have to be wiped out. So that they stop dreaming that one day a giant fist of butter will stretch up to heaven.
“right into the tiled interior. a pipe, lying there on the tiled floor, connects, just like the fist did before through huber’s face, to the machines down in the butter factory, blow by blow, until the tank breaks up and the butter runs out of the insides, breaks out into the neon light. the force of nature entirely unleashed. and now carries her out of the steel coffin, karina, who is now quite buttery.”

Journal

Ferdinand Schmalz

Nachwuchsdramatiker des Jahres 2014 ist Ferdinand Schmalz

01.09.2014
Die Theaterkritiker-Umfrage von Theater heute unter 44 Kritikern ergibt: Ferdinand Schmalz ist der Nachwuchsdramtiker des Jahres 2014! Zuvor war er dieses Jahr bereits mit seinem Erstlingsstück am beispiel der butter für den Mülheimer ... mehr

Kritiken

Am Beispiel der Butter

Der Standard, 07.03.2014

In der Übertragung seines sozialen Dramas mit philosophischen Theorien stellt sich Ferdinand Schmalz durchaus in die ehrwürdige Tradition Werner Schwabs oder Ewald Palmetshofer. 

Kultur extra, 05.03.2014

Schmalz ergötzt sich nicht in der einfachen feststellung, er denkt weiter. 

Leipziger Volkszeitung, 04.03.2014

Am »Beispiel der Butter« verwebt konkrete Handlung und Symbol, schafft aus dem Prozess der Milchverarbeitung überraschend schlüssige Deutungsebenen für eine sprachlich etwas manierte, aber immer wieder gewitzte Gegenwartsanalyse.