A apartment building in Berlin. In it: an old drunkard, a lesbian couple, a fugitive, a depressed woman and her ex-husband. Around the everyday life, the juxtaposition and coexistence of these six characters, numerous contemporary questions arise such as gentrification and displacement, but above all our dealings with strangers - with people who we do not understand, be it because of culture, origin or even just because of misunderstandings and distorted views. The clearly drawn characters develop different strategies to deal with self-alienation and with foreignness in the world; they compete in a hierarchy of misery for the best reasons to ruin themselves. Svealena Kutschke draws in at our feet, the gold, disappeared from the ground a precise social panorama and lets her antiheroes speak as eloquently as highly reflectedly: Their apparent power of language, which knows about the backgrounds and depths of their own situation, tells above all about their powerlessness. (Announcement Deutsches Theater, Berlin)
Svealena Kutschke
zu unseren füßen, das gold, aus dem boden verschwunden
3 D, 2 H
UA: 08.06.2019 · Deutsches Theater, Berlin · Directed by: András Dömötör
zu unseren füßen, das gold, aus dem boden verschwunden
Süddeutsche Zeitung
Süddeutsche Zeitung
Kutschke erschafft ein auf fünf Menschen verteiltes Bild unserer Gesellschaft mit all ihren Widersprüchen, Schölch und seine fünf Menschen machen aus dem klugen, gut geformten Text ein prägnantes Menschenerlebnis.
Deutschlandfunk KulturEin starkes Stück!
NachtkritikDas Highlight des Abends [ist] Svealena Kutschkes brillante Sozialstudie mit dem Titel "zu unseren füßen, das gold, aus dem boden verschwunden".
Süddeutsche ZeitungIm Stück bildet Kutschke den heutigen Rechtsruck wie unter einem Brennglas ab. Der Schauplatz ihrer Geschichte ist ein Mietshaus im Norden Berlins [...]. Der künstlerische Kniff des Stückes: Kutschke lässt alle Beteiligten zu Wort kommen, außer [einen] Geflüchteten, der damit zur Projektionsfläche für die Vorurteile der anderen wird.